Whoohoo! (foto's staan bij FOTO'S!)

6 januari 2015 - Savukoski, Finland

Okay mensen, ik ben gearriveerd in het hoge (en stiekem toch wel heel koude) Fins Lapland. De reis verliep soepel, al heb ik me toch ook ontzettend zorgen gemaakt om de honden..

Eenmaal aangekomen op Rovaniemi (na zo'n 11 uur onderweg te zijn geweest) duurde het bijna een uur voordat ik mijn honden uit het vliegtuig kreeg. Na zo'n dag voelt dat echt als een eeuwigheid. Wachtend bij de lift waar ze dan omhoog zouden komen, hoorde ik ze al snel blaffen in de kelder. Eindelijk mijn hondjes weer zien! Dus ik heb de kennels snel naar buiten gerold, met behulp van mijn chauffeur Eino en de hondjes even laten stuiteren in de sneeuw. Wat een blije koppies! Om helaas daarna, tot Iska's verontwaardiging weer 2 en een half uur in de kennel te moeten zitten. Finnen rijden trouwens gewoon 100 kilometer per uur door de sneeuw, zo goed, te bizar! En Eino heeft geloof ik een heleboel verteld. Verstond er alleen heel weinig van. Fins en Engels door elkaar, haha!

Hier eenmaal aangekomen heb ik kennis gemaakt met Ritva, Boaz en Iska eten gegeven en vervolgens even uitgelaten. Daarbij leek het me een briljant idee om een peuk aan te steken.. HAHA, slechtste idee wat ik ooit gehad heb. Dat doet gewoon pijn aan je vingers. Terwijl je ook nog aan het jongleren bent met twee honden met veel te veel energie. Dat roken leer ik dus al snel af! De hondjes heb ik lekker meegenomen naar mijn slaapkamer en toen zijn we alledrie heel snel in slaap gevallen.

Vandaag ging de wekker om 7 uur want we zouden een groep Franse toeristen krijgen voor een sledetocht. Ritva had gevraagd of ik om 8 uur klaar kon staan. Mijn ochtendritueel is nog net zo lang als thuis, alleen nu bestaat hij uit totaal andere dingen.. Gezicht insmeren, thermo ondergoed aantrekken, trui en joggingbroek, dik vest, jast, twee paar sokken, schoenen, muts en handschoenen. Ik ben de Michelin Man! Op 5 minuten rijden van Ritva's huis ontvangt zij, samen met Reija, de toeristen. Per twee personen zitten ze op 1 slee, 1 bestuurd, de ander zit in de basket voorop. Halverwege word er gewisseld. Ik heb geholpen de honden in te spannen en de mensen die op de slee zitten goed in te pakken met wollen kleden en rendierhuiden. Reija en Ritva rijden dan vooruit op een sneeuwscooter om de toeristen en de honden in de gaten te houden. En daar hing ik achter! Er zit een slee vast aan de sneeuwscooter en daar mocht ik achterstevoren op zitten, zodat ik mee mocht kijken. SUPERVET! En suuuuuuuperkoud. Maargoed, ook de lokalen vinden -30 niet bepaald een pretje.

Boaz en Iska zijn lekker bij het huis gebleven en hebben heerlijk buiten in hun eigen ren kunnen lopen. Wat een lekkere sneeuwneusjes! Morgen zijn er geen toeristen en ben ik van plan met Boaz en Iska te gaan wandelen in het stuk bos van Ritva. Als mijn Iphone en camera wat warmer zijn morgen (deden het alle 2 maar heel kort door de kou) hoop ik meer foto's te kunnen maken! Morgen wordt het als het goed is zo'n 15 graden warmer, dus wat aangenamer!

Tot snel. :) xx

1. Tinie theo:
    geniet er van
  2. Nicole timmerman:
    6 januari 2015
    ziet er super gaaf ( en koud) uit
    geniet ervan!!!
  3. Helen:
    Wat gaaaaaaaf! X
  4. Ylona:
    6 januari 2015
    Klinkt echt gruwelijk vet.....maar kkkkoud. ... !!
  5. Ina:
    6 januari 2015
    Brrr, krijg het al koud als ik er alleen maar naar kijk. Gaaf dat je dit doet. Veel plezier en dikke knuffel. Ook voor boaz en iska.
  6. Danny:
    Nice Tamara! Very cold :D
  7. Jeanette:
    6 januari 2015
    Wauw, wat een avontuur man! Geweldig!
  8. Olly:
    6 januari 2015
    wauw ziet er erg mooi uit daar. Wel respect dat jij daar rond loopt in die kou.
  9. Helmie:
    6 januari 2015
    hoi Tamara, wat een avontuur!! Genieten hè meis!!
  10. Bonnie:
    8 januari 2015